Berkvens Deursystemen verwelkomt ‘NIMA Zuid Inspireert’
Vooral binnen B2B-bedrijven kan inbound marketing bijdragen aan een stevig online fundament. Duurzaam ook; want de content die online wordt gezet blijft zichtbaar, in tegenstelling tot veel outbound marketing. Bovendien stoor je je klanten niet, maar word je gevonden.
Woensdagmiddag 18 november waren er ruim 40 NIMA-marketeers te gast bij Berkvens Deursystemen in Someren. Het thema: inbound marketing. In hoeverre is inbound marketing al iets dat wordt toegepast in de praktijk en wat kan het je opleveren? Moet je er iets mee en wat kun je er überhaupt mee? Wat zijn de valkuilen? Tijdens ‘NIMA Zuid Inspireert’ de antwoorden, onderverdeeld in theorie en praktijk.
Inbound marketing als klantenmagneet
Edwin Vlems deelde tijdens zijn presentatie zijn kennis over de theorie van inbound marketing en zijn praktijkervaringen bij MCB en andere organisaties. Als je je kennis inzet werkt het als een magneet richting je klanten. Je wordt gevonden. De tijd die je voorheen besteedde aan bijvoorbeeld cold calling, kun je nu inzetten om te bloggen. Zo wordt je salestijd effectiever en werk je middels consultative selling, in plaats van dat je klanten stoort bij wat ze interessant vinden.
Inbound marketing in de praktijk: investeren in een stevig fundament
Bij Limburgia zijn we nu zo’n 3 jaar bezig met inbound marketing. Speldenprikmarketing om precies te zijn: we werken met een contentmarketingstrategie op inboundwijze. Opvallen door regelmatig te prikkelen met relevante en interessante content. Deze vorm van marketing sluit erg mooi aan bij wie Limburgia is. Integer, betrokken, innovatief. De merkessentie veiligheid kan prima worden uitgedragen door relevant te zijn. Door middel van o.a. blogs en inbound video’s die via social media verspreid worden, is een flink stuk brand awareness gecreëerd. Ook in marketingland; wat absoluut niet het doel was, maar wel een zeer mooie motiverende opsteker.
Bij Berkvens zijn de eerste stappen gezet in de richting van speldenprikmarketing. Ook hier zijn al erg mooie resultaten geboekt, die stimuleren om door te gaan. Wat van belang is, is dat marketing niet slechts op de marketingafdeling gepraktiseerd wordt. Juist door collega’s mee te nemen in waarom en hoe zij waarde toe kunnen voegen aan de klantprocessen, kunnen positieve bedrijfsresultaten geboekt worden. Niet alleen financieel; ook binnen HR en overige afdelingen. Dr. Alex Klein deed er onderzoek naar, aan Neyenrode Business Universiteit.
Faciliteer deze medewerkers en zorg ervoor dat zij hun kennis en ervaring authentiek en met trots in de etalage kunnen zetten. Dan sta je dat als bedrijf automatisch ook.
Onderstaand de presentatie die ik gaf bij de ‘NIMA Zuid Inspireert’-bijeenkomst bij Berkvens:
En enkele reacties: