De ‘Meesterlijke’ klantreis die zelfgebakken brood heet


20170218_154153


D
e dag dat ik speciaal voor Robèrt met liefde een QR reader op mijn telefoon installeerde. Ondanks/dankzij een griepje.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik incidenteel een lichte griep onder de leden heb, die me dwingt tot leven in een lagere versnelling, word ik niet blij van helemaal niets doen. Tussen het er doorheen jassen van een doos tissues en het happen naar lucht, werkt afleiding voor mij vaak het beste. Het liefst doe ik dan iets waarbij ik me nuttig maak en iets dat me energie oplevert. Mijn gezin, omgeving en mezelf laten genieten bijvoorbeeld, van huisvlijt in welke vorm dan ook. Vandaag koos ik zelfgebakken brood en ging ik samen met Robèrt op reis.

Laat je verleiden

Eigenlijk begon deze Meesterlijk bij Robèrt-klantreis al eerder deze week, vóór het griepje me trof. Ik houd van eerlijk en met liefde bereid eten (bereiden). Toen ik langs mijn favoriete schap met meel liep in de plaatselijke supermarkt, viel mijn oog op nieuwe producten. De opvallende verpakkingen (voornamelijk door de onderscheidende kleur en het materiaal) nodigden me uit ze aan te schaffen. ‘Meesterlijk 100% volkorenmeel’ en ‘Meesterlijke desembasis’. Het Brabantse ‘goeie lobbeshoofd’ van Robèrt van Beckhoven als merkeigenaar lachte me vriendelijk en uitnodigend toe, vanaf het stijlvol vormgegeven zwarte plastic. “Jij kan dit”, leek hij te zeggen.
De zusjes ‘Meesterlijke broodbloem’ (wit en meergranen) beloofde ik plechtig, ze bij mijn volgende bezoek aan de supermarkt te adopteren.

img_-v1sfdiSteun van Twitter en Usain

Na mijn vorige en helaas gestrande ‘no knead bread’-poging, was ik klaar voor het succes dat mijn jaarlijkse kerstbrood van Janneke Vreugdenhil dat nooit mislukt kon evenaren. Mijn hoofd werkte nog niet helemaal mee merkte ik.
Had ik nou ook nog losse gist nodig of niet?
Kenners schudden nu meewarig hun hoofd om dit gebrek aan basiskennis. Sorry. Ik wist het niet. Voor dit soort #eerstewereldproblemen is er Twitter en binnen een paar minuten werd ik heel attent de goede richting op gestuurd. Want waar anders dan bij Robèrt zelf, kon ik mijn antwoorden het beste vinden? Via zijn tweets kwam ik online terecht bij een vier minuten durend lesje zuurdesem is de Usain Bolt onder de gisten, gefaciliteerd door Omroep MAX. “There are better starters than me but I am a strong finisher!” zou Usain zeggen.

Oppunten en langmaken to the MAX

Je verwacht het misschien niet, maar Omroep MAX biedt (ook) fijne content mensen. Tijdens mijn eerdere bakervaringen had ik al geleerd, dat het slim is om een recept eerst een keer helemaal door te lezen. Gelukkig dat ik dat nu ook deed, want ik zag twee voor mij onbekende baktermen. Ze stonden onopvallend tussen de andere instructies, gelukkig bleken mijn alarmbellen wel alert. ‘Oppunten’ en ‘langmaken’. Van die termen die Robèrt er tijdens iedere uitzending van ‘Heel Holland Bakt’ nonchalant doorheen slingert en die de kandidaten moeiteloos omzetten in actie. Jaloersmakend. Uitgezonden door… Inderdaad.

oppunten

Oppunten

20170218_112927

Langmaken

QR: bestaat dat nog?

Geen nood: hulp was weer nabij. In de vorm van QR-codes. Ik gebruik ze dus nooit. Ik scan ze niet als consument en ik pas ze niet toe als marketeer. Wat zegt dat over mij? Geen idee, want eigenlijk zijn ze best handig. Om direct uit te komen bij wat je zoekt, als je met je handen in een kom meel, water, zout en desem aan je aanrecht staat. Ze leidden me naar relevante content, die naar mijn mening ook nog zeer duidelijk  en smaakvol was vormgegeven. Korte instructievideo’s op de overzichtelijke site van Robèrt, zonder een woord teveel. Als ik dan toch een verbeterpunt moet verzinnen dan had ik Robèrt graag horen vertéllen bij wat hij deed, maar echt nodig is het niet.
Het ging weer lukken deze keer voelde ik: dit kon ik ook!

Over touch points en momenten van de waarheid

Inmiddels heb ik de ultieme peak end rule in de vorm van een zelfgebakken zuurdesem volkorenboterham achter mijn kiezen. Ik heb er van genoten!
Of hij goed smaakte? Geen idee. Ik ruik en proef namelijk helemaal niets door de verkoudheid die mijn griepje vergezelt. Maar de korst was knapperig, het broodkruim mals en de textuur egaal.
De reis die Robèrt en ik samen hebben afgelegd zorgen ervoor dat ik content ben. Meer dan zelfs. Robèrt heeft me blij gemaakt al voor het eerste ‘touch point’, en was er voor me op alle momenten van de waarheid in mijn customer journey. Geduldig (ik heb de filmpjes herhaaldelijk bekeken, al zegt dit alles over mij), bemoedigend knikkend en vriendelijk lachend.
20170218_135055

Liefde voor een 9+ klantheld

Als marketeer word ik blij van Robèrt als ‘merk’. Prima producten in een smaakvolle verpakking, met diepgang letterlijk binnen handbereik, indien gewenst (of noodzakelijk). Toegankelijk, laagdrempelig, niet storend. Relevant, waardevol en eerlijk. Heel ‘inbound’.
Zijn les aan (jonge) bakkers is dezelfde als die van mij aan wie dan ook: je kunt alleen succesvol zijn als je vanuit je hart doet, wat je doet.
Doet hij goed die Robèrt: mijn 9+ klantheld van dit weekend, die me geraakt heeft in mijn hoofd en in mijn hart zonder zich daar bewust van te zijn.

Advertenties

Geef je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s