Cobouw column: Geloofwaardigheid


Geloofwaardigheid

Wie de term ‘containerbegrip’ bedacht heeft weet ik niet, maar dagelijks kom ik woorden tegen die dit predikaat verdienen, omdat de gebruikers ze helaas niet geloofwaardig gebruiken. Hoe blijf je geloofwaardig? Ik schreef er een column over voor Cobouw die verschenen is op 20 april jl.

Net als in de marketing worden we in de bouw overspoeld met holle frasen. Wat typische containerbegrippen zijn als ‘duurzaamheid’, ‘partnerschap’ en ‘ontzorgen’ voor de bouw, zijn  ‘klantbeleving’, ‘inspiratie’ en ‘authenticiteit’ voor marketeers.

Jammer eigenlijk, want met de woorden an sich is niks mis. De vraag is alleen hoe ze gebruikt worden. Zoals het woord containerbegrip al aangeeft: te pas en te onpas en inhoudsloos. Het zijn kreten geworden en ze hebben flink ingeboet op zeggingskracht. Dat ligt niet aan de woorden zelf, maar aan de gebruiker. En vooral de manier waarop hij ze gebruikt. Want in de basis zijn dit erg positieve begrippen die, mits bewezen, bijdragen aan een meer effectieve en efficiënte relatie met je klant of leverancier. Zet je ze echter in om snel te kunnen scoren en populair over te komen, dan slaan ze de plank finaal mis.

>>  lees verder op Cobouw.nl

cobouwColumn21042016

Advertenties

Geef je reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s