Er is geen excuus om niet menselijk te zijn #DFB2B 28 juni 2016
Harde ratio en zachte waarden: deze twee uitersten waren volop en gevarieerd vertegenwoordigd tijdens de Digital Future of B2B op de High Tech Campus in Eindhoven. Het event dat dinsdag 28 juni jl. voor de tweede keer georganiseerd werd door Webs, stond garant voor inspiratie, innovatie, trends en aansprekende cases van o.a. Mark Appel (Exact) en Ronald Velten (IBM). Met inbound marketing als rode draad en het ‘golden circle’-principe van Sinek als inhoudsopgave, was het programma verdeeld in drie onderdelen: het ‘waarom’, ‘hoe’ en ‘wat’. De Volkswagen XL1 en andere high tech ‘gadgets’ zorgden in en tijdens de wandelgangen voor aantrekkelijk vermaak.
In deze blog lees je de achtergronden van mijn presentatie ‘De mens als duurzame verbinder’ en onderaan de link naar de presentatie op Slideshare.
Meetbare vs merkbare resultaten
Als ‘digital’ het belangrijkste is, maakt ‘human’ het verschil. In een tijd waarin we 24/7 verbonden zijn met onze smartphone, kun je je afvragen of je nog wel écht met mensen in verbinding staat. Want ken je de missie en visie van je bedrijf, ken je je klant, weet je wat je collega’s bezighoudt? Welke rol speel jij daar in als marketeer, maar ook ‘gewoon’ als mens? Het gaat niet alleen om cijfers, maar ook om gedachten en gevoelens. Zowel meetbare als merkbare resultaten. Voor marketingafdelingen een uitgelezen kans om juist nu het verschil te maken. Om te verbinden: buiten met binnen en vice versa, met als doel waarde toevoegen. Niet alleen in euro’s.
Zachte criteria blijken het allerbelangrijkst voor werkplezier
Integron publiceerde recent het onderzoek ‘Werkbeleving in Nederland 2016’.
Enkele conclusies: maar liefst 50% stelt dat de organisatie- en werkbelevingsaspecten voor verbetering vatbaar zijn. Maar 14% beveelt haar eigen werkgever aan en slechts 13% van werkend Nederland ervaart sterk dat de werkgever het beste uit hen haalt, de zogeheten Top Performers. Waar zit dat optimale presteren dan in? “De Top Performers zorgen ervoor dat de basis op orde is. ‘Leuk werken’ onder prettige omstandigheden leidt tot plezier en voldoening. Sfeer en collega’s zijn belangrijk.” Allemaal zachte criteria dus. Lastig meetbaar; voor medewerkers wel het allerbelangrijkste in hun baan, blijkbaar.
Je bedrijfs-DNA als onderscheidend vermogen
Bij Berkvens staan we ook voor deze uitdagingen. Daarom geen ver uitgewerkte functie-omschrijving voor mij toen ik er in december 2014 terugkeerde, maar de rol van duurzame verbinder. Het raken van klanten, in hun hoofd en in hun hart staat inmiddels centraal in de organisatie. ‘Binnen’ en ‘buiten’ met elkaar verbinden is waar we dagelijks mee bezig zijn. We weten inmiddels waarom we doen wat we doen als bedrijf. We hebben een gedegen customer journey onderzoek gedaan om de gedachten en gevoelens van onze klanten te achterhalen. Want je kunt pas 9+ ervaringen bieden, als je weet waar je klanten blij van worden en hoe je ze echt kunt helpen om ook hun klanten optimaal te bedienen. Met in ons achterhoofd de wetenschap dat je onderscheidend vermogen minimaal in je bedrijfs-DNA zit.
Trotse ambassadeurs faciliteren
Hoe doen we dat dan? Onder andere met speldenprikmarketing: een content marketing strategie op inboundwijze, waarbij we streven naar thought leadership. Met relevante en interessante content waarmee je je doelgroep in hun hoofd én hart raakt. Maar ook door iedereen binnen de organisatie bewust te maken van de wensen en behoeften van de klant en ze deelgenoot te maken van de gekozen koers. Door de missie te delen en er regelmatig aan te refereren, bij het maken van keuzes en het aanbrengen van focus. Dit zorgt voor betrokkenheid en een wij-gevoel. Zo worden collega’s ambassadeurs. Als je hen faciliteert om dit ambassadeursschap online via social media te praktizeren, snijdt het mes aan twee kanten. Zij weten hoe ze goed in de etalage komen te staan en nemen de organisatie automatisch mee in hun slipstream. Twee toverwoorden: relevant en interessant. Je collega’s dus niet gebruiken als extended marketingkanaal, maar als volwaardig verbinder met hún netwerk. Ze helpen en faciliteren om hun kennis te delen, in plaats van het opleggen en commanderen om jouw marketingberichten te pushen.
De winst
Concrete resultaten zijn er ook al. Door te bloggen over BIM hebben we naast een enorme stijging in bereik ook een klant aan ons weten te binden als BIM-partner. Dit partnerschap staat garant voor duizenden af te nemen deuren in de toekomst. De klant wist niet dat wij deze kennis bezaten, tot hij via Linkedin onze blogs las en contact opnam met onze rayonmanager. Buiten de winst in euro’s die deze mooie samenwerking oplevert, brengt dit ook mensen dichter bij elkaar en zorgt voor een betere relatie.
Actie!
Gaat het allemaal vanzelf? Zeker niet. In een organisatie die al meer dan 80 jaar bestaat, zijn sommige patronen hardnekkig. Je hebt dus geduld nodig en vertrouwen. En lef. Soms sorry zeggen, in plaats van eerst toestemming vragen en daarmee misschien behoorlijk buiten je comfort zone gaan. Als het lukt is de voldoening groot en de risico’s zijn dat niet, omdat je steeds prikkelt met kleine beetjes digitale content. Ben je bewust van het risico dat je loopt als je níet deelt waar je als bedrijf mee bezig bent. Als je je kennis niet deelt gaan mensen er tegenwoordig snel van uit dat je deze kennis niet bezit.
Wat je ook zeker niet moet doen is afwachten tot je er helemaal klaar voor bent. Gewoon beginnen is het devies: ‘you don’t have to be great to start, you have to start to be great’.
Leuk
LikeLike