Ben je wel eerlijk als je communiceert dat je je klant centraal zet? Besef je dat je dat keer op keer weer moet bewijzen aan hem en aan jezelf? Passen jullie nog bij elkaar, want weet je wat hem écht beweegt? Ik schreef er een column over, die recent verscheen in Cobouw

Wil je met me daten?

De klant centraal. Dat klinkt vrij logisch, toch? Hem centraal zetten in je processen. In marketingland word je er al een tijdje mee om de oren geslagen en dat is hopelijk goed nieuws. Want ‘consument als we allemaal zijn’, zouden we dat dus snel zelf moeten (gaan) merken, die oprechte interesse in ons.

Maar besef je dat je een belofte doet, als je zegt dat je klant centraal staat? Ben je je bewust hoe lastig dat misschien te realiseren is binnen jouw organisatie en wat er moet veranderen om te practisen wat je preacht? En dat het dus verder gaat dan het alleen te roepen? Je moet het bewijzen. Iedere dag weer. Als je tevreden bent met een 7 dan is de kans dat deze wederzijdse onverschilligheid uitgroeit tot een langdurige, loyale relatie niet zo groot.

Weet je daarentegen wat je klant beweegt, waar hij gelukkig van wordt en waar hij van wakker ligt en probeer je hem daar oprecht in tegemoet te komen, dan is er hoop. Op partnerschap en ketensamenwerking. Want dat is ook iets waar we in de bouw van houden, als we alle mooie woorden mogen geloven.

Als je het bekijkt als een goed huwelijk, dan is het geven en nemen. Elkaar vertrouwen. Maar ook als het even tegen zit, er het beste van te maken. Samen, vanuit de relatie. En dus niet altijd gaan voor het onderste uit de kan en de laagste prijs. Dan is de liefde snel over.

Wat een open deuren, hè? Ik hoop dat je dat vindt en vooral je klant ook. Twijfel je hier aan? Nodig hem dan eens uit voor een date en toon oprechte interesse. Als hij nog bij je past, zal hij je uitnodiging ongetwijfeld accepteren. Aan jou de kans om hem (weer) voor je te winnen.

Cobouw_wiljemetmedaten