“To get something you never had, you have to do something you never did” – unkown
Waarom zou je nog aan de slag moeten met de materie van Simon Sinek? Onder veel marketeers leeft het idee dat zijn ‘why’-theorie inmiddels door iedereen omarmd wordt en dat iedereen al werkt volgens zijn Golden Circle-principe. Helaas is niets minder waar, is mijn ervaring. Oké, iets genuanceerder: veel marketeers die het ‘nieuwe marketingdenken’ aanhangen weten van de klok, de klepel en Sinek. Of hebben de complete klok inmiddels eigenhandig in elkaar geknutseld, samen met andere belanghebbenden in hun organisatie en maken reeds duurzame (en dus sneller gegunde) winst. Maar de groep die nog nooit van de beste man gehoord heeft, is echt nog in de meerderheid volgens mij.
Of zijn preek de heilige graal is, daar zijn de meningen ook over verdeeld; vooral bij salesmensen, heb ik zelf ervaren. Het ‘marketingsausje’ dat hij er volgens hen overheen giet, is te zoet, te Amerikaans, te bedacht. De voorbeelden ‘te groot’. Dus ging ik op zoek naar praktische voorbeelden dichter bij huis. Die tegenwicht bieden aan onze nuchtere Hollandse inborst of rechtlijnige stijfkoppigheid om vast te houden aan hoe het was en te doen wat we deden. Ja, beste topmarketeers: dat is helaas in veel bedrijven nog de bikkelharde realiteit. En ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’, zo luidt een oude wijsheid.
Deze blog verscheen eerder op Marketingfacts.nl. Lees verder