Dat is een vrije vertaling van de zin op de foto, van dichter en Nobelprijswinnaar Pablo Neruda (1904-1973). Hiermee nodigt hij ons uit stil te staan bij wat achter woorden ligt en dat echte communicatie niet begint bij spreken, maar bij luisteren, voelen en aanwezig zijn.
Daar hoef je elkaars taal niet voor te spreken of dezelfde gewoontes te hebben.
In Italiรซ merkte ik dat recent opnieuw. Alhoewel de Italiaanse verkeersregels veelal overeenkomen met de Nederlandse, kun je ze het beste vergeten als je daar de weg opgaat. Rode stoplichten, van rechts komen en voorrang op een rotonde: het zijn er meer suggesties dan wetten. Vooral in grote steden zoals Napels, waar minimaal drie auto’s met gemak op twee banen passen en scooters daar van alle kanten tussendoor schieten.
Iedere rit is een nieuw avontuur om zonder kleerscheuren van A naar B te komen. ‘Go with the flow’ dan maar: aanwezig zijn en op tijd en vooral met overtuiging anticiperen. (En de fietstocht via Baja Bikes door het chaotisch hart van Napels was รฉรฉn van de leukste activiteiten van onze vakantie.)
Vaak lijkt samenwerken ook een beetje op rijden in Napels. Iedereen heeft dezelfde regels gelezen, maar niet iedereen past ze hetzelfde toe. Dan helpt het niet om harder te toeteren, maar juist om beter te kijken, te voelen en te vertrouwen. De kunst is om aanwezig te blijven te midden van de chaos, ruimte te geven aan anderen รฉn met overtuiging je eigen koers te houden. Dรกรกr, tussen orde en impuls, ontstaat de flow waarin mensen elkaar echt vinden.
In teams werkt het net zo. Regels geven richting, maar vertrouwen zorgt dat het stroomt. Tussen orde en chaos ligt geen strijd, maar ritme. Dรกรกr gebeurt het.
๐๐ฏ ๐ข๐ค๐ฉ๐ต๐ต๐ช๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ข๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ณ๐ฆ๐ช๐ด๐ฅ๐ฆ ๐ช๐ฌ ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ฎ๐ข๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ป๐ฐ๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ ๐ฌ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ข๐ฏ ๐๐ข๐ฑ๐ฆ๐ญ๐ด (๐๐๐!) ๐ท๐ช๐ข ๐ฅ๐ฆ ๐๐ฎ๐ข๐ญ๐ง๐ช๐ฌ๐ถ๐ด๐ต (๐ข๐ฅ๐ฆ๐ฎ๐ฃ๐ฆ๐ฏ๐ฆ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ฅ, ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ณ๐ถ๐ฌ๐ธ๐ฆ๐ฌ๐ฌ๐ฆ๐ฏ๐ฅ ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ณ๐ถ๐ฌ: ๐ป๐ฆ๐ญ๐ง๐ด ๐ฃ๐ฆ๐จ๐ช๐ฏ ๐ฐ๐ฌ๐ต๐ฐ๐ฃ๐ฆ๐ณ) ๐ท๐ช๐ข ๐๐ข๐ต๐ฆ๐ณ๐ข (๐ท๐ฆ๐ณ๐ญ๐ช๐ฆ๐ง๐ฅ ๐ฐ๐ฑ ๐จ๐ฆ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ฆ๐ฏ) ๐ฏ๐ข๐ข๐ณ ๐๐ถ๐จ๐ญ๐ช๐ข (๐ค๐ฉ๐ข๐ณ๐ฎ๐ข๐ฏ๐ต ๐ฆ๐ฏ ๐ฑ๐ถ๐ถ๐ณ). ๐๐ฏ ๐ท๐ช๐ซ๐ง ๐ฑ๐ฐ๐ด๐ต๐ด ๐ฅ๐ฆ๐ฆ๐ญ ๐ช๐ฌ ๐ฉ๐ฐ๐ฆ ๐ฅ๐ฆ๐ป๐ฆ ๐ณ๐ฆ๐ช๐ด ๐ฎ๐ฆ ๐ฐ๐ฑ๐ฏ๐ช๐ฆ๐ถ๐ธ ๐ญ๐ช๐ฆ๐ต ๐ฌ๐ช๐ซ๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐ฏ๐ข๐ข๐ณ ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ด๐ฆ๐ฏ, ๐ค๐ฐ๐ฎ๐ฎ๐ถ๐ฏ๐ช๐ค๐ข๐ต๐ช๐ฆ ๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฃ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ. ๐๐ช๐ต ๐ธ๐ข๐ด ๐ฅ๐ฆ ๐ฆ๐ฆ๐ณ๐ด๐ต๐ฆ.
๐๐ฆ๐ป๐ฆ ๐ง๐ฐ๐ต๐ฐ ๐ฎ๐ข๐ข๐ฌ๐ต๐ฆ ๐ช๐ฌ ๐ช๐ฏ ๐๐ฐ๐ญ๐ช๐จ๐ฏ๐ข๐ฏ๐ฐ ๐ข ๐๐ข๐ณ๐ฆ, ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ฅ๐ฆ๐ฎ๐ฃ๐ฆ๐ฏ๐ฆ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ฅ ๐ฌ๐ถ๐ด๐ต๐ด๐ต๐ข๐ฅ๐ซ๐ฆ ๐ช๐ฏ ๐ก๐ถ๐ช๐ฅ-๐๐ถ๐จ๐ญ๐ช๐ข, ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ฅ๐ฆ ๐ช๐ค๐ฐ๐ฏ๐ช๐ด๐ค๐ฉ๐ฆ ๐ฃ๐ข๐ข๐ช ‘๐๐ข๐ฎ๐ข ๐๐ฐ๐ฏ๐ข๐ค๐ฉ๐ช๐ญ๐ฆ’.
