Dat is een vrije vertaling van de zin op de foto, van dichter en Nobelprijswinnaar Pablo Neruda (1904-1973). Hiermee nodigt hij ons uit stil te staan bij wat achter woorden ligt en dat echte communicatie niet begint bij spreken, maar bij luisteren, voelen en aanwezig zijn.
Daar hoef je elkaars taal niet voor te spreken of dezelfde gewoontes te hebben.

In Italiรซ merkte ik dat recent opnieuw. Alhoewel de Italiaanse verkeersregels veelal overeenkomen met de Nederlandse, kun je ze het beste vergeten als je daar de weg opgaat. Rode stoplichten, van rechts komen en voorrang op een rotonde: het zijn er meer suggesties dan wetten. Vooral in grote steden zoals Napels, waar minimaal drie auto’s met gemak op twee banen passen en scooters daar van alle kanten tussendoor schieten.

Iedere rit is een nieuw avontuur om zonder kleerscheuren van A naar B te komen. ‘Go with the flow’ dan maar: aanwezig zijn en op tijd en vooral met overtuiging anticiperen. (En de fietstocht via Baja Bikes door het chaotisch hart van Napels was รฉรฉn van de leukste activiteiten van onze vakantie.)

Vaak lijkt samenwerken ook een beetje op rijden in Napels. Iedereen heeft dezelfde regels gelezen, maar niet iedereen past ze hetzelfde toe. Dan helpt het niet om harder te toeteren, maar juist om beter te kijken, te voelen en te vertrouwen. De kunst is om aanwezig te blijven te midden van de chaos, ruimte te geven aan anderen รฉn met overtuiging je eigen koers te houden. Dรกรกr, tussen orde en impuls, ontstaat de flow waarin mensen elkaar echt vinden.

In teams werkt het net zo. Regels geven richting, maar vertrouwen zorgt dat het stroomt. Tussen orde en chaos ligt geen strijd, maar ritme. Dรกรกr gebeurt het.

๐˜๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ด๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฌ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜•๐˜ข๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ด (๐˜ž๐˜–๐˜ž!) ๐˜ท๐˜ช๐˜ข ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ˆ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ญ๐˜ง๐˜ช๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ด๐˜ต (๐˜ข๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ, ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ฌ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ถ๐˜ฌ: ๐˜ป๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ง๐˜ด ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฐ๐˜ฌ๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ) ๐˜ท๐˜ช๐˜ข ๐˜”๐˜ข๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ข (๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ง๐˜ฅ ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ) ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜—๐˜ถ๐˜จ๐˜ญ๐˜ช๐˜ข (๐˜ค๐˜ฉ๐˜ข๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฑ๐˜ถ๐˜ถ๐˜ณ). ๐˜๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ช๐˜ซ๐˜ง ๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ด๐˜ต๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฑ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ถ๐˜ธ ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฌ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ค๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฎ๐˜ถ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ค๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ. ๐˜‹๐˜ช๐˜ต ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ.

๐˜‹๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ง๐˜ฐ๐˜ต๐˜ฐ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ฌ๐˜ต๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜—๐˜ฐ๐˜ญ๐˜ช๐˜จ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฐ ๐˜ข ๐˜”๐˜ข๐˜ณ๐˜ฆ, ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฌ๐˜ถ๐˜ด๐˜ต๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ฅ๐˜ซ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ก๐˜ถ๐˜ช๐˜ฅ-๐˜—๐˜ถ๐˜จ๐˜ญ๐˜ช๐˜ข, ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ค๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ด๐˜ค๐˜ฉ๐˜ฆ ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ข๐˜ช ‘๐˜“๐˜ข๐˜ฎ๐˜ข ๐˜”๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ข๐˜ค๐˜ฉ๐˜ช๐˜ญ๐˜ฆ’.

No alternative text description for this image